Hoppa till navigering.
Här kan du läsa hur du startar ett aktiebolag.
Ni som ska starta ett aktiebolag ska skriva en bolagsordning. Bolagsordningen innehåller de viktigaste reglerna för aktiebolaget. Ni ska exempelvis skriva aktiebolagets namn och vad aktiebolaget ska jobba med.
Ni ska också skriva en stiftelseurkund. I stiftelseurkunden ska det stå att ni ska starta aktiebolaget. Det ska också stå vilka personer som startar aktiebolaget.
Ni som ska starta aktiebolaget måste ha minst 50 000 kronor eller saker som är värda minst 50 000 kronor. Pengarna eller sakerna ska ni sätta in i företaget. Sätt in pengarna på företagets bankkonto. Pengarna eller sakerna ska ni använda för att komma igång med företaget.
När ni har satt in pengar i företaget skriver ni in era namn i aktieboken. Alla aktiebolag måste ha en aktiebok. I aktieboken står namnen på alla som har satt in pengar eller saker i företaget. De kallas aktieägare.
Ni måste anmäla till Bolagsverket att ni ska starta ett aktiebolag.
Så anmäler ni till Bolagsverket:
Ni ska också skicka in stiftelseurkunden och bolagsordningen till Bolagsverket.
Prata med den bank där ni satte in pengarna. Banken eller ni själva ska skicka ett bankintyg till Bolagsverket. Bankintyget är ett bevis på att ni har betalat in pengarna.
Det kostar att anmäla ett nytt aktiebolag till Bolagsverket.
Bolagsverket går igenom er anmälan. Vi kollar exempelvis att ingen annan har det namn som ni vill ha på ert företag.
När vi på Bolagsverket är klara får ni ett papper som kallas registreringsbevis. På registreringsbeviset ser du till exempel aktiebolagets organisationsnummer.