Så anmäler ni verklig huvudman
När ni tagit reda på om företaget eller föreningen har någon verklig huvudman eller inte och vem eller vilka det i så fall är, ska ni anmäla det till oss. Tänk också på att om ni inte kan komma fram till vem som är verklig huvudman så ska ni anmäla det.
Ni anmäler på bolagsverket.se
Det är obligatoriskt att anmäla i vår e-tjänst. Det är alltså inte tillåtet att skicka in en anmälan på papper utan att först ha sökt och beviljats dispens.
En behörig företrädare eller ett ombud loggar in i e-tjänsten, anmäler och skriver under med sin e-legitimation, exempelvis mobilt BankID. Det kostar 250 kronor att anmäla. Du betalar via en faktura som vi skickar ut (s.k. Beslut om avgift).
Om uppgifterna ändras ska företaget eller föreningen göra en ny anmälan.
Om du inte anmäler eller om uppgifterna inte stämmer
Möjliga konsekvenser om du inte anmäler
- Att anmäla till registret är en skyldighet enligt lag. Det ser inte bra ut att inte uppfylla sina lagliga skyldigheter.
- Ett av registrets syften är att visa upp att företaget eller föreningen inte har något att dölja vad gäller penningtvätt och finansiering av terrorism. Att inte göra en anmälan i rätt tid kommer medföra en markering som är avsedd som en varningssignal för alla som har med företaget/föreningen att göra.
- Att man inte gjort någon anmälan kommer vara en offentlig uppgift som är enkelt tillgänglig via internet.
- Många verksamheter, bland annat banker, finansbolag och kreditupplysningsföretag, ska använda registret när dom riskbedömer sina kunder. Att inte finnas med i registret kan innebära att företaget eller föreningen åsätts en högre risk och därmed får sämre villkor eller att t.ex. en bank helt avstår från att ha ditt företag eller din förening som kund.
- Bolagsverket kan komma att ålägga både företaget eller föreningen och dess företrädare att betala kännbara penningbelopp i form av viten till dess att en anmälan kommer in.
Om uppgifterna inte stämmer
Myndigheter och verksamhetsutövare som omfattas av penningtvättslagen, exempelvis banker och fastighetsmäklare, är skyldiga att anmäla till Bolagsverket om de misstänker att de registrerade uppgifterna inte stämmer. Vi förelägger då företaget eller föreningen att skicka in korrekta uppgifter. Om de ändå inte kommer in kan företaget eller föreningen behöva betala kännbara penningbelopp i form av viten.
Ingen e-legitimation? Ge en fullmakt till någon att anmäla åt dig
Har du ingen dator, surfplatta eller smartphone? Saknar du e-legitimation? Enklast är då att du anlitar ett ombud (någon med e-legitimation som du ger en fullmakt) som gör anmälan åt dig. Fullmakten ska du inte skicka till Bolagsverket. Den ska du ge till den person som gör anmälan åt dig (ombudet).
Det är bara om du inte kan få en svensk e-legitimation eller inte kan komma åt internet, som du efter en bedömning i varje enskilt fall, har möjlighet att få dispens från att anmäla elektroniskt.
Dispensansökan 400 kr + pappersanmälan 400 kr = 800 kr
En ansökan om dispens kostar 400 kronor. Det kostar också 400 kronor att, om din dispensansökan beviljas, sedan anmäla på papper. Alltså totalt 800 kronor för ansökan om dispens och anmälan på pappersblankett.
Observera: om du fått din dispensansökan beviljad före den 2 februari 2018 medan det var gratis, och din anmälan på papper sedan kommer in efter det, så måste du betala 400 kronor för den.
Om er ideella förening, familjestiftelse eller ert trossamfund som inte finns i handelsregistret har politisk, religiös eller kulturell verksamhet behöver ni inte anmäla den verkliga huvudmannens personuppgifter om det gör att hens politiska, religiösa eller kulturella uppfattning kommer fram. Ni behöver heller inte anmäla personuppgifterna om det innebär att hens medlemskap i en fackförening, hälsotillstånd eller uppgifter om sexuallivet kommer fram.