Vanliga frågor från ombud/rådgivare om verklig huvudman
Här hittar du svar på vanliga frågor som vi får från ombud och rådgivare.
- Vem är det som ska anmäla?
-
Det är en behörig företrädare för företaget eller föreningen som ska anmäla verklig huvudman. Om du som ombud har en fullmakt från företaget kan du också anmäla.
- Hur gör jag som ombud när jag ska anmäla ett ärende?
-
Du som ombud ska ha en fullmakt från företaget/kunden. Den behöver du inte skicka in till Bolagsverket. Du skriver under anmälan i e-tjänsten med din egen e-legitimation. Då försäkrar du på heder och samvete att uppgifterna i anmälan är riktiga och att du är behörig att underteckna anmälan.
- Hur anmäler jag verklig huvudman för lagerbolag, där jag använder e-tjänsten Företagsärenden för ombud?
-
Du kan inte anmäla verklig huvudman i Företagsärenden för ombud. Du måste istället logga in i den nya e-tjänsten för vart och ett av lagerbolagen och anmäla verklig huvudman på det sättet.
- Hur ändrar jag verklig huvudman i samband med att jag säljer ett lagerbolag?
-
Så länge du är behörig företrädare kan du gå in i e-tjänsten och anmäla ny verklig huvudman för det lagerbolag som du sålt.
- I vissa andra ärenden gäller det datum då anmälan kom in till Bolagsverket som datum för när ändringen börjar gälla. Är det så för verklig huvudman också?
-
Nej, det datum anmälan kommer in spelar ingen roll, utöver att det fram till och med den 1 februari 2018 är gratis att anmäla.
- Går det att anmäla på något annat sätt än i e-tjänsten?
-
Det går att ansöka om dispens från att anmäla elektroniskt. Om vi beviljar dispensen skickar vi ut en blankett som företaget/föreningen kan använda.
- I samband med att jag säljer ett lagerbolag jobbar jag ofta med papper. Går det inte att göra det med detta också?
-
Nej.
- Kan ni ändra i de blanketter ni redan har, så jag kan anmäla verklig huvudman i samband med andra anmälningar?
-
Nej. Vi gör inte några ändringar i våra blanketter. Tänk också på att nybildade företag måste vara registrerade och ha fått ett organisationsnummer innan du kan anmäla någon verklig huvudman.
- Om ett moderbolag är börsnoterat, vad gäller då för ett dotterbolag som inte är börsnoterat?
-
Ett börsnoterat företag ska inte göra en anmälan till registret. Men däremot ska ett dotterbolag (som inte är börsnoterat) göra det. Detta gäller även om dotterbolaget är helägt av moderbolaget.
- Hur gör ni med utländska medborgare och andra som inte har någon e-legitimation?
-
De kan anlita ett ombud som gör anmälan åt dem eller söka dispens och göra sin anmälan på papper.
- Om uppgiften om verklig huvudman inte stämmer – vad händer då?
-
Om vi ser att uppgiften saknas eller får veta att den inte stämmer, kan vi utdöma ett vite.
- Måste aktiebolag fortfarande upprätta en aktiebok?
-
Ja, alla aktiebolag är skyldiga att ha en aktiebok. Registret över verkliga huvudmän är inget aktieägarregister och ersätter inte aktieboken.