Bolagsverket

Hoppa till innehållet Hoppa till navigering
  • Kontakta oss
  • In English
  • E-tjänster
  • Företag
  • Förening
  • Självservice
  • Köp företagsinformation
  • Om oss
  1. Start
  2. Förening
  3. Ekonomisk förening
  4. Avveckla
  5. Förenklad avveckling

Förenklad avveckling – ekonomisk förening

Här kan du läsa mer om hur en ekonomisk förening kan upplösas genom förenklad avveckling. Ansök om förenklad avveckling till Bolagsverket.

Ansökan om förenklad avveckling, nr 933 (235 kB)

Avgift: 1 500 kronor

Ansök i tid

Ansök inom en månad efter föreningsstämmans beslut om förenklad avveckling.

Innehåll i ansökningen

Bifoga följande handlingar till ansökan om förenklad avveckling:

  • kopia av föreningsstämmans protokoll tillsammans med medlemsförteckning
  • dokumentation som visar styrelseledamöternas och den verkställande direktörens samtycke till den förenklade avvecklingen
  • utdrag från Kronofogdens utsöknings- och indrivningsdatabas och betalningsföreläggande- och handräckningsdatabas, som inte är äldre än en månad
  • intyg från Skatteverket, som inte är äldre än en månad vid inlämnandet, att föreningen inte är skyldig att betala skatter eller avgifter och att en sådan skyldighet inte kan antas uppstå.

Ansökan ska dessutom innehålla en försäkran på heder och samvete av samtliga styrelseledamöter och verkställande direktör

  • inte har några skulder och sådana, såvitt de känner till, inte kommer att uppstå
  • enligt stadgarna inte är skyldig att gå i likvidation.

Om du använder blanketten Ansökan om förenklad avveckling, nr 933 , så försäkrar du detta när du skriver under den.

Vad händer när du skickat in ansökan?

Vi börjar alltid med att kontrollera att ansökan är komplett. Om den saknar delar kommer vi att be dig skicka in dem. När vi väl har en komplett ansökan händer det här:

  1. Vi kungör ansökan i Post- och Inrikes Tidningar . Kungörelsen ligger ute i minst två månader.
  2. Vi beslutar att förenklad avveckling får ske. Styrelsen får en kopia av beslutet.
  3. Beslutet börjar gälla efter tre veckor.

Totalt tar det minst tre månader från att vi får in ansökan till att avvecklingen är klar. Till dess kan någon lämna in ett klagomål mot ansökan, som kan leda till att föreningen inte kan avvecklas.

Effekterna av förenklad avveckling

När beslutet börjar gälla slutar föreningen att finnas och vi tar bort den ur föreningsregistret. Detta innebär bland annat att föreningens medlemmar, styrelsen och den verkställande direktören (om sådan finns) blir solidariskt ansvariga för föreningens förpliktelser.

Vad är förenklad avveckling?

Ekonomiska föreningar kan huvudsakligen upplösas genom fusion, likvidation, förenklad avveckling eller konkurs. Förenklad avveckling är ett komplement till likvidation och är en upplösningsform som sker utan föregående likvidation. Det medför således vissa ekonomiska och administrativa förenklingar för de föreningar som har möjlighet att välja förenklad avveckling.

Förenklad avveckling är främst tänkt att passa mindre föreningar med liten eller ingen verksamhet alls.

Vilka kan genomföra en förenklad avveckling?

Förutsättningarna för att en förening ska kunna genomföra en förenklad avveckling är:

  • Föreningsstämman har fattat beslut om förenklad avveckling och samtliga medlemmar (även medlemmarna som inte närvarar vid föreningsstämman) har röstat för förslaget och samtycke finns från samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören, när sådan finns.
  • Föreningen är inte enligt stadgarna skyldig att gå i likvidation.
  • Föreningen hade tre eller fler medlemmar och behörig styrelse vid stämmans beslut om förenklad avveckling.
  • Föreningen äger inte någon fastighet eller innehar någon tomträtt.
  • Föreningen har inte skulder eller att några sådana kommer att uppkomma.

Vidare bör föreningen inte ha större tillgångar eller avtal med tredje part. Det finns inga exakta gränsvärden att referera till för att definiera större tillgångar, utan det är upp till föreningen själv att definiera vad som bedöms som större tillgång i föreningen. Ett exempel på avtal är ett hyresavtal där hyran förfaller till betalning.

Mallar för bilagor till anmälan

Vi har skapat mallar för att underlätta när du ska skicka in bilagor tillsammans med din anmälan. Mallarna är exempel och du kan ändra i dem så att de passar föreningen.

Uppdaterad: 2019-06-12

Tyck till om den här sidan

Navigering

  • Förening
    • Ekonomisk förening
      • Vad är en ekonomisk förening?
      • Starta
      • Driva
      • Avveckla
        • Likvidation
        • Förenklad avveckling
        • Fusion
      • Årsredovisning
      • Om verklig huvudman
      • Lagar
    • Bostadsrättsförening
    • Ideell förening
    • Samfällighetsförening
    • Kooperativ hyresrättsförening
    • Trossamfund
    • Sambruksförening
    • Försäkringsförening
    • Bostadsförening
    • Europakooperativ
    • Föreningens namn
    • Anlita hjälp
    • Original, bestyrkt kopia, avskrift och utdrag
    • Frågor och svar om elektroniska underskrifter
    • Skydda din förening
0771-670 670 Bolagsverket, 851 81 Sundsvall

Hitta snabbt

  • Årsredovisning för aktiebolag
  • Ta fram en årsredovisning
  • Sök företagsfakta
  • Näringslivsregistret
  • Våra handläggningstider

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Samverkan
  • Så behandlar vi dina personuppgifter

Om webbplatsen

  • Vår webbplats
  • Ordlista
  • A-Ö

Fler nyheter

  • Företagsinformation från Irland, Norge och Serbien utgår i Sök företagsfakta
  • Nu öppnas dörren till det digitala Europa
  • Erik Janzon blir ny rättschef på Bolagsverket
  • Lyckat myndighetssamarbete kring att starta och driva företag
  • Nya taxonomier gör att aktiebolag snart kan skicka in sin koncernredovisning digitalt
  • Lagen om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor förlängs till slutet av 2021
  • Från den 12 december 2020 ska du använda OCR-nummer när du betalar till oss
Nyhetsarkiv Press Bolagsverket