Artikeln publicerades 2 juni 2022

Bolagsverket fick besök från Ghanas registreringsmyndighet

Den 31 maj–1 juni hade Bolagsverket besök av en delegation från Ghanas registreringsmyndighet. Sverige är ett av tre länder de besöker på rekommendation från Världsbanken. Syftet med besöket var att lära sig mer om Bolagsverkets verksamhet för att ta ytterligare ett steg i att utveckla tjänster med kundernas behov i centrum.

Gruppbild på Bolagsverkets representanter och Ghana-delegationen

Bolagsverkets representanter och Ghana-delegationen

Bolagsverkets generaldirektör, Annika Stenberg, gläds åt besöket.

– Världsbanken finansierar detta utvecklingsprojekt och de har av Världsbanken uppmanats att besöka tre länder innan de påbörjar arbetet. Glädjande nog rekommenderades de att besöka oss som ett av tre länder.

Sverige är sista stoppet på resan där de tidigare har besökt Danmark och Mauritius. Jemima Oware, generaldirektören för Ghanas motsvarighet till Bolagsverket, Registrar-General Department, förklarar varför valet föll på Sverige som ett av tre länder att besöka.

– Vi tittade på Världsbankens ranking ”Ease of Doing Business” och Sverige var på tionde plats år 2020 medan vi låg på en 85:e plats. Det var anledningen till att vi valde Sverige som ett av tre länder att besöka när vi studerar system för företagsregistrering. För oss handlar det om att inhämta så mycket kunskap vi kan från dessa tre länder och registreringsmyndigheter

Det finns både likheter och skillnader mellan de tre länderna och Ghana

– Vi lär oss mycket av de olika länderna, Sverige och Danmark är till exempel mycket längre fram i digitaliseringen medan Mauritius också är där men de får fortfarande besök på deras kontor precis som vi har det i Ghana. De konverterar och hanterar inkomna dokument digitalt, i Sverige använder ni posten och digitala verktyg medan många av våra kunder inte använder digitala verktyg. Omkring 80 procent av våra kunder kommer in med en fysisk blankett för att registrera sitt företag som sedan scannas in och hanteras elektroniskt, säger Jemima.

Vilka lärdomar och erfarenheter hoppas du att Bolagsverket har fått efter besöket?

– Det här blir inte ett ensidigt utbyte utan hur de tänker är väldigt intressant. De har förmodligen inte samma tekniska arv som vi har utan har möjlighet att optimera utvecklingsresan. Så hur det ser ut hos dem och vilka möjligheter de har ser jag fram emot att få reda på, säger Annika.

Målet är att utveckla en kundorienterad programvara

Företagsregistreringarna i Ghana ökar varje år och Jemima hoppas att den nya digitala plattformen ska bidra till att fler registrerar företag digitalt.

– Idag har vi 16 regioner men bara fyra regionala kontor. Vi har inte etablerat så många kontor som var tanken då den digitala processen bör vara mer framgångsrik och tillgänglig för våra kunder om den förbättras och blir mer användarvänlig. Framöver kommer vi bygga regionalkontor i alla regionala huvudstäder. Vårt mål är dock att våra kunder ska använda de digitala verktygen och på så vis minska antalet besök på våra kontor runt om i landet.

– Vi behöver skapa oss en överblick hur andra länder gör det så enkelt för företag att registrera sig online och försäkra oss om att vår programvara möter detta behov. Först ut är att utveckla en ny programvara som tar hand om företagsregistreringar som är lika användarvänlig som er, fortsätter Jemima.

Intresserade av Bolagsverkets kundservice

– Era kunder kan kontakta er direkt och få hjälp och det är något vi också är intresserade av att upprätta. De som är företagsinspektörer kommer få ta samtalen som tidigare har besvarats av de som inte alltid har haft den tekniska kunskapen. På så sätt kommer vi kunna hjälpa till att slutföra företagsregistreringar och samtidigt öka kundnöjdheten, säger Jemima.

Vilka lärdomar hoppas du att ni tar med er från denna resa?

– Definitivt att få kunskap för att göra saker bättre. Vi bör se till att vi tar med oss alla lärdomar från denna studieresa så att den som utvecklar vår nya programvara producerar ett system som gör det enkelt att registrera ett företag som högst prioritet. Vårt mål är att göra livet enklare och ha en användarvänlig programvara för våra kunder, avslutar Jemima.

Annika Stenberg, Bolagsverket och Jemima Oware, Registrar-General Department Ghana

Annika Stenberg, Bolagsverket och Jemima Oware, Registrar-General Department Ghana